In de verhalen die mensen tegen zichzelf vertellen en de verhalen die zij delen met anderen wordt zichtbaar hoe zij gebruik maken van hun Leer-Kracht (learning power).
De verhalen zijn een hulpmiddel om de dagelijkse ervaringen te verbinden met de kennis en kunde, de waarden en normen die wij er op nahouden en onze drives, onze motieven waarom we elke dag weer enthousiast ons werk zo goed mogelijk proberen te doen.
Door middel van onze interne en externe verhalen pendelen we tussen de verschillende dimensies van kennis, kunde, ervaringskennis, kernkwaliteiten, de waarden en normen waar we voor staan, onze emoties, wat we met ons leven en werk willen en onze persoonlijkheid als kans op duurzaam succesvol (werk-) gedrag. Deze verschillende dimensies geven ons meer of minder kracht om te leren: Leer-Kracht

Zoals we in sport onze spierkracht doordacht ontwikkelen, kunnen we ook onze Leer-Kracht op een doordachte wijze stimuleren en ontwikkelen door in de juiste taal na te denken en spreken over uw mentale vaardigheden. Het onderscheid tussen ‘fast thinking’ en ‘slow thinking’ als twee benaderingen van oordelen en keuzes maken ondersteunt uw Leer-Kracht. U kunt leren op het juiste moment gebruik te maken van associatief denken, of metaforisch denken of causaal denken.
U kunt meer controle verwerven over één van de raadselachtige beperkingen van ons denkvermogen: ons buitensporige vertrouwen in wat we denken te weten en ons onvermogen om alle beperkingen en vooronderstellingen daarbij bewust te zijn.
U bewuster u bent van de emotionele, cognitieve, strategische en sociale aspecten van uw leervermogens, hoe beter u de baas kunt zijn over uw eigen Leer-Kracht.

Terug