Voor u als leraar of leidinggevende wordt het steeds belangrijker om goed te kunnen verwoorden en te kunnen verantwoorden wat u doet en waar u voor staat. Werken aan beter onderwijs doet u natuurlijk in de eerste plaats door de verandering te zijn die u wilt zien in uw school, maar ook door met elkaar er over na te denken en te spreken.
De verhalen die u tegen uzelf vertelt, maar ook de verhalen die u van anderen hoort zijn de moeite waard om kritisch te beschouwen.

Kritische denkvaardigheden bezit je niet altijd van nature. Vaak is het lastig om de argumenten waarom je iets op een bepaalde wijze wilt, op een logische wijze voor anderen goed te formuleren. Daardoor blijven veel gesprekken over goed en beter onderwijs hangen in het pingpongen van meningen en emoties. U kunt leren uw
gedachten te ordenen, redeneringen te formuleren, kwesties die in uw werk spelen te ontrafelen om vervolgens goede en gefundeerde verhalen te kunnen vertellen.

Als u uw moreel auteurschap wilt versterken kan dat o.a. door de taalschat om na te kunnen denken en spreken over uw mentale vaardigheden te vergroten. U kunt leren te schakelen tussen fast thinking’ en ‘slow thinking’ , twee benaderingswijzen van oordelen en keuzes maken.
U kunt leren te schakelen tussen associatief denken, of metaforisch denken en causaal denken. Met behulp van de argumentatiesoftware de Rationale kunt u zichzelf trainen in de methodiek van het kritisch denken. De methodiek kritisch denken met Rationale leert u informatie te ordenen, redeneringen te visualiseren en vervolgens een goed en gefundeerd betoog op te bouwen. Ook leert u hoe u redeneringen van anderen kunt herkennen, analyseren en beoordelen. De methodiek ‘Kritisch denken met Rationale‘ is op basis van langdurig onderzoek ontwikkeld aan de Universiteit van Melbourne. In 2007 is de methodiek in Nederland geïntroduceerd door Stichting Kritisch Denken en in 2008 bekroond met de Zilveren Innovatieprijs van de HBO-raad.

Terug